10 meest bijzondere landingsbanen Europa
Start- en landingsbanen zijn er van verschillende materialen (asfalt, beton, bitumen, grind, gras/zand) en afmetingen. De meeste vliegvelden in Europa hebben startbanen van asfalt of beton, de gemiddelde lengte is 2.500 meter. Een lange en brede landingsbaan heeft als voordeel dat er grotere vliegtuigen kunnen landen. Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld (Airbus A380) heeft een landingsbaan nodig van ten minste 3.000 meter. Niet het materiaal en de lengte, maar de locatie maakt een startbaan bijzonder. Hieronder vindt u een lijst van landingsbanen in Europa die door piloten en reizigers als zeer bijzonder worden ervaren.
Barra Airport (Verenigd Koninkrijk)
Barra Airport is de luchthaven van het Schotse eiland Barra. Deze luchthaven heeft drie landingsbanen die zich allen op het strand bevinden. Hierdoor kan er alleen bij laag water geland worden op Barra Airport, bij vloed is het voor vliegtuigen niet mogelijk om te landen of op te stijgen. Het vliegveld kan alleen gebruikt worden door kleinere vliegtuigen. Barra Airport is een van de twee vliegvelden wereldwijd met een landingsbaan op het strand. Ook bijzonder is het dat de landingsbanen ’s nachts worden verlicht door een aantal auto’s op het parkeerterrein die hun lichten aan laten.
Corfu Airport (Griekenland)
Corfu Airport is een kleine luchthaven op het Griekse eiland Corfu (of Korfoe). De enige start- en landingsbaan die de luchthaven heeft ligt grotendeels in zee. Er ligt een dam aan het zuidelijke uiteinde van de landingsbaan, hier vliegen de piloten laag overheen. De startbaan van Corfu Airport is gemaakt van asfalt en heeft een lengte van 2.373 meter. Voor vliegtuigspotters is het een bijzondere plek om vliegtuigen te spotten.
Courchevel Airport (Frankrijk)
In de Franse Alpen ligt Courchevel Airport, dit vliegveld heeft maar een start- en landingsbaan. De startbaan is een van de kortste banen in de wereld met een lengte van slechts 525 meter. Door een heuvel heeft de landingsbaan halverwege een helling van 18,5%. Hierdoor kan er alleen van de ene kant worden opgestegen en van de andere kant worden geland, een doorstart maken behoort niet tot de mogelijkheden. Alleen speciaal getrainde piloten mogen op deze bestemming vliegen. Tegenwoordig wordt de luchthaven alleen nog maar gebruikt door helikopters en kleine Cessna’s.
Genua Airport (Italië)
In de haven van de Italiaanse stad Genua ligt ook Genua Airport. Voluit heet dit vliegveld Genua Cristoforo Colombo Airport, vernoemd naar de wereldberoemde ontdekkingsreiziger Christoffel Columbus. De luchthaven heeft een start- en landingsbaan op een kunstmatig aangelegd schiereiland. Het materiaal van de baan is bitumen. De lengte van de startbaan is 2.916 meter. In 2017 zijn er op deze landingsbaan 19.114 vliegtuigen geland of opgestegen.
Gibraltar Airport (Gibraltar)
Gibraltar Airport is de luchthaven van het Brits overzees grondgebied Gibraltar. De start- en landingsbaan loopt langs de grens met Spanje. De lengte van de start- en landingsbaan is 1.800 meter, ook al is de startbaan een stuk verlengd over het water. De Winston Churchill Avenue, de verbindingsweg tussen Gibraltar en Spanje en tevens de drukste hoofdweg van Gibraltar, kruist de start- en landingsbaan. Wanneer er een vliegtuig landt of opstijgt wordt het verkeer op deze weg tot stoppen gedwongen door middel van slagbomen.
Londen City Airport (Verenigd Koninkrijk)
Londen City Airport werd in 1987 geopend en is tegenwoordig een basis voor British Airways. Deze luchthaven ligt het meest centraal in Londen en is qua omvang de kleinste van de zes Londense vliegvelden. Londen Southend Airport is de kleinste qua passagiersaantallen. De startbaan van het vliegveld is maar 1.508 meter, daardoor kunnen alleen de kleinere vliegtuigen gebruikmaken van de Londense zakenluchthaven.
Madeira Airport (Portugal)
De start- en landingsbaan van Madeira Airport op het Portugese eiland Madeira staat bekend als fascinerend en gevaarlijk. De startbaan ligt tussen de Atlantische Oceaan en een berg, hierdoor mogen alleen speciaal getrainde piloten landen op Madeira. Vlak voor het landen moet de piloot nog een bocht naar rechts maken, om de landingsbaan zo goed mogelijk te raken. In het jaar 2000 is deze landingsbaan opnieuw aangelegd en verlengd van 1.600 meter naar 2.781 meter.
Nice Airport (Frankrijk)
Aan de Côte d’Azur in het zuidwesten van de Franse stad Nice ligt Nice Airport. Het is de derde luchthaven van Frankrijk op basis van het aantal passagiers en vluchten. Het vliegveld heeft twee start- en landingsbanen. Deze banen bevinden zich op een kunstmatig aangelegd schiereiland. Beide landingsbanen bestaan uit asfalt, de lengtes zijn respectievelijk 2.570 meter en 2.960 meter.
Saarbrücken Airport (Duitsland)
In het westen van Duitsland, nabij de Franse grens ligt Saarbrücken Airport. Deze in 1964 opgerichte luchthaven heeft een start- en landingsbaan van asfalt, gelegen op een plateau. Naast deze startbaan ligt nog een verkorte grasbaan waar vliegtuigen kunnen landen en opstijgen. De lengte van de verharde landingsbaan is 2.000 meter en die van de grasbaan 545 meter. Het vliegveld Saarbrücken Airport ligt op een hoogte van 322 meter.
Trabzon Airport (Turkije)
Parallel aan de kustlijn van de Zwarte Zee ligt het Turkse vliegveld Trabzon Airport, 180 kilometer verwijderd van de grens met Georgië. Deze luchthaven heeft een start- en landingsbaan. De landingsbaan bestaat uit asfalt en ligt op een soort van een plateau tussen het water en de weg. De lengte van de start- en landingsbaan is 2.640 meter. De kans dat hier u landt is niet zo groot, Trabzon Airport wordt namelijk vooral gebruikt voor binnenlandse vluchten.
* Bron van afbeeldingen: paperflies.com, spottersguide.net, reddit.com, ryanair.com, dailymail.co.uk, travelfeatured.com, airportsineurope.com, investincotedazur.com, panoramio.com, aeropuertoinfo.com