Allianties in de luchtvaart
De allianties Star Alliance, SkyTeam en Oneworld vervoeren tegenwoordig ongeveer 50% van alle passagiers wereldwijd. In 1989 waren KLM en Northwest Airlines de eerste airlines die begonnen met een alliantie, het doel was kostenbesparing en omzetverhoging. In principe was deze alliantie een nauwe samenwerking tussen twee luchtvaartmaatschappijen van twee verschillende continenten.
In 1997 werd de eerste echte alliantie gesloten tussen meerdere airlines, genaamd Star Alliance (o.a. Brussels Airlines). Air Canada, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Thai Airways en United Airlines waren de eerste leden, dit kunt u nog terug zien in het logo van Star Alliance dat uit vijf sterren bestaat. Deze alliantie zorgde ervoor dat concurrerende airlines niet konden achterblijven en zo ontstonden Oneworld (o.a. British Airways) in 1999 en SkyTeam (o.a. KLM) in 2000. Nog steeds zijn dit de enige allianties die er toe doen in de luchtvaart en door toetreding van nieuwe leden blijft de macht van deze allianties groot. De overige 50% van de passagiers in de wereld worden vervoerd door niet aangesloten vliegtuigmaatschappijen (20% a 25%) en low cost airlines (25% a 30%).
Voordelen allianties voor passagiers
+ Meer bestemmingen door grotere keuze uit vluchten en routes, allianties stellen grote luchtvaartmaatschappijen in staat kleine markten te bedienen en omgekeerd;
+ Aansluitingen zijn beter doordat vluchtschema’s van airlines op elkaar worden aangepast, dit bespaart tijd;
+ Sparen van frequent flyer punten gaat sneller, op alle vluchten van de leden kunnen dezelfde punten worden gespaard;
+ Meer service omdat sommige airlines meer dan economy class en business class bieden en er meer airport lounges zijn waarvan gebruikt kan worden gemaakt.
Nadelen allianties voor passagiers
– Het boeken van een vliegticket kan verwarrend zijn, zo kunt u boeken bij een airline en vliegen met een andere airline die lid is van dezelfde alliantie;
– Omboeken van een vliegticket is lastiger, luchtvaartmaatschappijen werken met elkaar samen waardoor vliegtuigen al vroeg van tevoren volgeboekt kunnen zijn;
– Niet alle airlines hanteren dezelfde regels wat betreft het sparen van frequent flyer punten, bij de een spaart u sneller of langzamer dan bij de ander;
– Minder service doordat alliantiepartners een lagere standaard hebben dan hetgeen waaraan u gewend bent bij uw vaste luchtvaartmaatschappij.
Tijd en geld kunnen een voordeel en nadeel zijn…
Tijd: Samenwerking kan ertoe leiden dat u meer keuze heeft en op meerdere tijdstippen kunt vliegen. Aan de andere kant kan samenwerking ervoor zorgen dat luchtvaartmaatschappijen het aantal vluchten verminderen op bestemmingen die ze beide bedienen om zo de bezettingsgraad te verhogen.
Geld: Samenwerking leidt zoals zo vaak tot kostenreductie, operationele kosten dalen waardoor tickets goedkoper kunnen worden aangeboden. Maar als een alliantie te dominant wordt op een bepaalde route kan dat een negatieve invloed hebben op de prijs, minder concurrentie zorgt voor een hogere prijs.
Wat zijn de grootste allianties in de luchtvaart?
Star Alliance
Opgericht: 1997
Aantal leden: 26
Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air India, Air New Zealand, ANA All Nippon Airways, Asiana Airlines, Austrian Airlines, Avianca, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, EgyptAir, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Swiss, TAP Air Portugal, Thai Airways, Turkish Airlines en United Airlines.
Connecting Partners: Juneyao Air (China) en Thai Smile Airways (Thailand)
Landen: 195
Vliegvelden: 1.317
Passagiers per jaar: 728 miljoen
SkyTeam
Opgericht: 2000
Aantal leden: 19
Aeroflot, Aerolíneas Argentinas, Aeromexico, Air Europa, Air France, China Airlines, China Eastern Airlines, Czech Airlines, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, ITA Airways, Kenya Airways, KLM, Korean Air, Middle East Airlines, Saudia, Tarom, Vietnam Airlines en XiamenAir.
Landen: 170
Bestemmingen: 1.036
Passagiers per jaar: 730 miljoen
Oneworld
Opgericht: 1999
Aantal leden: 14
Alaska Airlines (sinds 2021), American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal Jordanian, Royal Air Maroc (sinds 2020), S7 Airlines en SriLankan Airlines. Sinds 1 mei 2020 maakt LATAM Airlines geen deel meer uit van Oneworld.
Connect Partners: Fiji Airways
Landen: 170+
Bestemmingen: 1.000+
Passagiers per jaar: 540 miljoen
Kleine allianties in de luchtvaart:
Vanilla Alliance
Opgericht: 2015
Aantal leden: 5
Air Austral, Air Madagascar, Air Mauritius, Ayr Sechelles en Int’Air Îles.
U-FLY Alliance, the world’s first LCC alliance
Opgericht: 2016
Aantal leden: 5
HK Express, Lucky Air, Urumqi Air, West Air en Eastar Jet.
Value Alliance
Opgericht: 2016
Aantal leden: 5
Cebu Pacific, Cebgo, Jeju Air, Nok Air en Scoot.