Airport Taxi Report Summer 2021 'Taxi tarieven op Europese luchthavens'
Taxi’s op Europese luchthavens populairder als gevolg van corona
Dure huurauto’s en openbaar vervoer vermeden
ENSCHEDE, 24 AUGUSTUS 2021. COVID-19 heeft een enorme invloed op de luchtvaartsector in Europa. Niet alleen in de lucht, ook op de grond. Uit onderzoek van Vliegveldinfo.nl blijkt dat reizigers steeds vaker kiezen voor een taxi voor de reis van en naar het vliegveld, vooral op vakantiebestemmingen. De groeiende populariteit van taxi’s wordt veroorzaakt door de coronacrisis, die heeft geresulteerd in hogere prijzen voor huurauto’s en een verminderd gevoel van veiligheid in het openbaar vervoer. Taxi’s winnen hierdoor terrein op Europese luchthavens.
Het Airport Taxi Report Summer 2021 ‘Taxi tarieven op Europese luchthavens’ vergelijkt de taxi tarieven op de 50 drukste vliegvelden in Europa. Het rapport biedt reizigers inzicht in de gemiddelde prijs voor een taxirit naar het centrum bij aankomst op het vliegveld. Prijzen van vooraf geboekte taxi’s zijn niet meegenomen in de vergelijking.
Huurauto’s te duur
Voor aanbieders van huurauto’s was 2020 een rampjaar. Doordat er nauwelijks vraag was, waren aanbieders genoodzaakt om een deel van het wagenpark te verkopen. Nu een jaar later zorgt dit voor problemen, omdat de vraag inmiddels groter is dan het aanbod van huurauto’s. Bovendien komen er door het wereldwijde chiptekort relatief weinig nieuwe auto’s op de markt. Het gevolg is duidelijk, door de schaarste is het huren van een auto veel duurder dan gebruikelijk.
Openbaar vervoer te druk
Ook al gaat het langzaam de goede kant op in Europa, nog steeds is een deel van de mensen huiverig om zich in grote groepen te begeven, of dicht op andere mensen te zijn. Het openbaar vervoer kan zorgen voor een onveilig gevoel en wordt daarom nog vermeden door een deel van de reizigers. Een taxirit is duurder dan een rit met het openbaar vervoer, maar (het gevoel van) veiligheid wint het vaker dan voorheen van de kosten.
Taxi’s populair op Europese vliegvelden
De cijfers zijn duidelijk zegt Guus Wantia, eigenaar van Vliegveldinfo.nl. “Het Europese herstel is zichtbaar, naast de verkoop van vliegtickets, worden hotels, vervoer en activiteiten weer volop geboekt. De groei in het aantal boekingen voor taxiritten van en naar de luchthavens springt er tussenuit.” De hoge prijzen voor huurauto’s en het gebrek aan privacy in het openbaar vervoer zijn aanwijsbare redenen. Voor taxibedrijven komt de toenemende vraag bij vakantiegangers als geroepen, zij kunnen het gemis aan zakelijke klanten nu deels opvangen met de groeiende vraag bij reizigers en toeristen.
“Of de luchthaventaxi ook in de toekomst een populair vervoersmiddel blijft onder de normale vakantieganger valt niet te zeggen, feit is dat taxi’s nu worden gebruikt door een groter publiek. Aan de andere kant zullen de prijzen voor huurauto’s weer dalen, net als de zorgen bij reizigers over reizen met het openbaar vervoer van en naar het vliegveld.”
Gemiddeld 41 euro per rit
In Europa bedraagt de gemiddelde prijs voor een taxi van de luchthaven naar het stadscentrum 41 euro, voor een taxirit van gemiddeld 34 minuten. In vergelijking met twee jaar geleden (Airport Taxi Report Summer 2019, pre-corona) zijn taxi’s op vliegvelden in Rusland en Turkije goedkoper geworden, veroorzaakt door de waardedaling van de Russische roebel en Turkse lira ten opzichte van de euro.
Taxi duurder op Schiphol
Op Zürich Airport is de prijs voor een taxirit naar het centrum van de stad bijna 30% gedaald (50 CHF i.p.v. 70 CHF), op Amsterdam Airport Schiphol stegen de kosten met 22% (55 EUR i.p.v. 45 EUR). Schiphol is nu een van de duurste vliegvelden in Europa, zeker op basis van de prijs per kilometer (zie tabel). Guus Wantia van Vliegveldinfo.nl: “In Europa is een starttarief en prijs kilometer gebruikelijk. Reizigers op Schiphol betalen een starttarief, een prijs per kilometer én een prijs per minuut. Kiest de taxichauffeur voor een iets langere route, dan kan de prijs voor een taxirit naar hartje Amsterdam makkelijk oplopen tot 70 euro.”
Ritprijs op top 50 drukste vliegvelden Europa
Vliegveld | Land | Prijs | Kilometers | Prijs per KM | |
1 | Londen Stansted Airport | Verenigd Koninkrijk | 112 EUR (95 GBP) | 63 | 1,78 EUR |
2 | Londen Luton Airport | Verenigd Koninkrijk | 106 EUR (90 GBP) | 55 | 1,93 EUR |
3 | Milaan Bergamo Airport | Italië | 105 EUR | 52 | 2,02 EUR |
4 | Londen Gatwick Airport | Verenigd Koninkrijk | 100 EUR (85 GBP) | 47 | 2,13 EUR |
5 | Milaan Malpensa Airport | Italië | 95 EUR | 50 | 1,90 EUR |
6 | Londen Heathrow Airport | Verenigd Koninkrijk | 82 EUR (70 GBP) | 27 | 3,04 EUR |
7 | Oslo Airport | Noorwegen | 77 EUR (800 NOK) | 50 | 1,54 EUR |
8 | München Airport | Duitsland | 75 EUR | 38 | 1,97 EUR |
9 | Parijs Charles de Gaulle Airport | Frankrijk | 58 EUR | 26 | 2,23 EUR |
10 | Stockholm Arlanda Airport | Zweden | 56 EUR (575 SEK) | 42 | 1,33 EUR |
11 | Amsterdam Airport Schiphol | Nederland | 55 EUR | 17 | 3,24 EUR |
12 | Berlijn Brandenburg Airport | Duitsland | 53 EUR | 27 | 1,96 EUR |
13 | Rome Fiumicino Airport | Italië | 50 EUR | 30 | 1,67 EUR |
14 | Zürich Airport | Zwitserland | 47 EUR (50 CHF) | 12 | 3,92 EUR |
15 | Brussels Airport | België | 45 EUR | 15 | 3,00 EUR |
16 | Helsinki Airport | Finland | 45 EUR | 20 | 2,25 EUR |
17 | Kopenhagen Airport | Denemarken | 40 EUR (300 DKK) | 10 | 4,00 EUR |
18 | Genève Airport | Zwitserland | 37 EUR (40 CHF) | 6 | 6,17 EUR |
19 | Parijs Orly Airport | Frankrijk | 37 EUR | 18 | 2,06 EUR |
20 | Wenen Airport | Oostenrijk | 36 EUR | 20 | 1,80 EUR |
21 | Edinburgh Airport | Verenigd Koninkrijk | 35 EUR (30 GBP) | 13 | 2,69 EUR |
22 | Manchester Airport | Verenigd Koninkrijk | 35 EUR (30 GBP) | 14 | 2,50 EUR |
23 | Barcelona Airport | Spanje | 35 EUR | 15 | 2,33 EUR |
24 | Athene Airport | Griekenland | 35 EUR | 34 | 1,03 EUR |
25 | Frankfurt Airport | Duitsland | 33 EUR | 12 | 2,75 EUR |
26 | Nice Airport | Frankrijk | 32 EUR | 7 | 4,57 EUR |
27 | Stuttgart Airport | Duitsland | 32 EUR | 13 | 2,46 EUR |
28 | Hamburg Airport | Duitsland | 30 EUR | 11 | 2,73 EUR |
29 | Madrid Barajas Airport | Spanje | 30 EUR | 17 | 1,76 EUR |
30 | Gran Canaria Airport | Spanje | 30 EUR | 21 | 1,43 EUR |
31 | Düsseldorf Airport | Duitsland | 28 EUR | 9 | 3,11 EUR |
32 | Dublin Airport | Ierland | 27 EUR | 12 | 2,25 EUR |
33 | Moskou Domodedovo Airport | Rusland | 27 EUR (2.300 RUB) | 45 | 0,60 EUR |
34 | Porto Airport | Portugal | 25 EUR | 16 | 1,56 EUR |
35 | Istanbul Airport | Turkije | 25 EUR (250 TRY) | 50 | 0,50 EUR |
36 | Istanbul Sabiha Gökcen Airport | Turkije | 25 EUR (250 TRY) | 50 | 0,50 EUR |
37 | Praag Airport | Tsjechië | 24 EUR (600 CZK) | 16 | 1,50 EUR |
38 | Malaga Airport | Spanje | 23 EUR | 10 | 2,30 EUR |
39 | Moskou Sheremetyevo Airport | Rusland | 23 EUR (2.000 RUB) | 38 | 0,61 EUR |
40 | Alicante Airport | Spanje | 22 EUR | 11 | 2,00 EUR |
41 | Boedapest Airport | Hongarije | 21 EUR (7.300 HUF) | 22 | 0,95 EUR |
42 | Palma de Mallorca Airport | Spanje | 20 EUR | 10 | 2,00 EUR |
43 | Moskou Vnukovo Airport | Rusland | 20 EUR (1.700 RUB) | 30 | 0,67 EUR |
44 | Kiev Borispol Airport | Oekraïne | 18 EUR (550 UAH) | 35 | 0,51 EUR |
45 | Lissabon Airport | Portugal | 15 EUR | 7 | 2,14 EUR |
46 | St Petersburg Pulkovo Airport | Rusland | 15 EUR (1.300 RUB) | 22 | 0,68 EUR |
47 | Ankara Esenboga Airport | Turkije | 11 EUR (106,6 TRY) | 30 | 0,37 EUR |
48 | Boekarest Henri Coanda Airport | Roemenië | 10 EUR (50 RON) | 18 | 0,56 EUR |
49 | Warschau Airport | Polen | 9 EUR (40 PLN) | 11 | 0,82 EUR |
50 | Antalya Airport | Turkije | 5 EUR (48,5 TRY) | 15 | 0,33 EUR |
*Tarieven geraadpleegd op 17-08-2021, wisselkoers van 18-18-2021
Airport Taxi Report Summer 2021 ‘Taxi tarieven op Europese luchthavens’
Vliegveldinfo.nl vergelijkt ieder half jaar, in de zomer en de winter, de taxi tarieven op de 50 drukste luchthavens in Europa. Er wordt vergeleken op basis van de ritprijs en prijs per kilometer, de focus kan verschillen. Voor vliegvelden die dicht bij het centrum zijn gelegen is de ritprijs een gunstigere vergelijking, de prijzen zijn lager omdat er minder kilometers moeten worden gemaakt. Voor vliegvelden verder van het centrum is de prijs per kilometer een gunstigere vergelijking, doordat de prijs per kilometer daalt naarmate de afstand toeneemt. In de zomer van 2020 en de winter van 2021 is het rapport niet verschenen als gevolg van de coronacrisis.