Herfstrapport 2016 'Parkeren op het vliegveld'
Grote luchthavens vragen meer parkeergeld
ENSCHEDE, 25 OKTOBER 2016. Parkeertarieven op vertrekluchthavens in Nederland, België en Duitsland zijn gestabiliseerd het afgelopen jaar. De prijsverschillen tussen grote en regionale vliegvelden blijven bestaan. Hoe groter het vliegveld des te hoger de parkeerkosten, zo blijkt uit onderzoek van reiswebsite Vliegveldinfo.nl. De grootste vliegvelden van Nederland (Schiphol) en België (Zaventem) brengen de hoogste inrijtarieven in rekening. Voor regionale vliegvelden zijn lage parkeerkosten een absolute ‘must’ om te kunnen concurreren met de grote vliegvelden.
De prijsverschillen zijn verklaarbaar. Op grote luchthavens hebben reizigers veel meer keuze uit bestemmingen en luchtvaartmaatschappijen. Bekende vliegvelden kunnen daardoor hogere parkeerkosten vragen. De aanwezigheid van andere reismogelijkheden in de nabije omgeving, zoals treinstations of alternatieve parkeergelegenheden, is nauwelijks van invloed op de parkeertarieven. Vliegveldinfo.nl onderzocht in het Herfstrapport 2016 ‘Parkeren op het vliegveld’ de parkeertarieven van de zestien vliegvelden die het meest worden gebruikt als vertrekluchthaven door Nederlanders en Vlamingen: vijf Nederlandse, vijf Belgische en zes Duitse vliegvelden.
Hoe groter hoe duurder
Het algemene beeld van reizigers klopt, grote vliegvelden vragen meer parkeergeld dan regionale vliegvelden. Vijf van de zes duurste vliegvelden om te parkeren (zie grafiek) zijn grote luchthavens: Schiphol, Brussels, Keulen Bonn, Bremen en Charleroi. Luik Airport, een regionaal vliegveld met hoge parkeertarieven, vormt hierop een uitzondering. Positieve uitschieters zijn er ook, zoals Düsseldorf Airport en Eindhoven Airport, twee grote vliegvelden waar reizigers relatief voordelig parkeren. De meeste grote luchthavens bieden reizigers een voordelige uitvlucht: online reserveren.
Regionale vliegvelden onder druk
Regionale vliegvelden hebben het moeilijk (zie tabel). Alleen Rotterdam The Hague Airport en Weeze Airport presteren goed. Op deze luchthavens zijn luchtvaartmaatschappijen Transavia (RTM) en Ryanair (NRN) aanwezig, die garant staat voor routes en passagiers. Münster Osnabrück, Luik, Oostende Brugge, Maastricht Aachen, Antwerp en Groningen Eelde staan al jaren stil. Een dunbevolkt achterland en een beperkt routenetwerk lijken een dodelijke combinatie. Bij beperkte keuzemogelijkheden zijn de lage parkeertarieven slechts een doekje voor het bloeden voor reizigers.
108 miljoen omzet
In 2015 zag Schiphol Group de omzet uit parkeergelden stijgen met +4,3% tot 108 miljoen euro. Het is de op drie na belangrijkste inkomstenbron voor de luchthaven exploitant, na havengelden en passagiersheffingen, concessies en vastgoed. De eigenaar van Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport lijkt over 2016 een vergelijkbare groei te realiseren. Schiphol verwacht een boost nu de Schiphol Smart Parking garage open is voor reizigers, de parkeergarage (2.650 parkeerplaatsen) werd in april 2016 in gebruik genomen en lijkt een succesvolle aanvulling op het parkeerterrein P3 (9.700 parkeerplaatsen) van Schiphol Smart Parking.
Lage parkeerkosten ‘must have’
“Het is duidelijk dat de investeringen van de vliegvelden voor een deel moeten worden terugverdiend met parkeergeld”, aldus eigenaar Guus Wantia van Vliegveldinfo.nl. “In tegenstelling tot grote vliegvelden, kunnen regionale vliegvelden echter geen hoge parkeerprijzen vragen. Dan zou namelijk alleen de overzichtelijke terminal met de daarbij behorende voordelen als unique selling point overblijven”. Voor regionale vliegvelden zijn lage parkeertarieven een vereiste in de strijd tegen dalende passagierscijfers. Niet voor niets heeft het kleinste vliegveld van allemaal, Groningen Airport Eelde, onlangs een nog goedkoper parkeerproduct geïntroduceerd: Budget Parkeren.
Grafiek
Benieuwd naar de onderliggende getallen? Laat het ons weten via [email protected]
Tabel
Groot:
Amsterdam Airport Schiphol, Nederland – 58.285.118 passagiers in 2015
Brussels Airport, België – 23.460.018 passagiers in 2015
Düsseldorf Airport, Duitsland – 22.476.685 passagiers in 2015
Keulen Bonn Airport, Duitsland – 10.338.375 passagiers in 2015
Charleroi Airport, België – 6.956.302 passagiers in 2015
Eindhoven Airport, Nederland – 4.331.658 passagiers in 2015
Bremen Airport, Duitsland – 2.660.754 passagiers in 2015
Dortmund Airport, Duitsland – 1.985.379 passagiers in 2015
Regionaal:
Weeze Airport, Duitsland – 1.909.704 passagiers in 2015
Rotterdam The Hague Airport, Nederland – 1.692.406 passagiers in 2015
Münster Osnabrück Airport, Duitsland – 817.049 passagiers in 2015
Luik Airport, België – 299.292 passagiers in 2015
Oostende Brugge Airport, België – 276.000 passagiers in 2015
Maastricht Aachen Airport, Nederland – 238.000 passagiers in 2015
Antwerp Airport, België – 221.153 passagiers in 2015
Groningen Airport Eelde, Nederland – 220.652 passagiers in 2015
3 dagen:
Vliegveld | Gemiddeld parkeertarief | |
1. (1) | Nederland | € 36,50 |
2. (2) | België | € 38,80 |
3. (3) | Duitsland | € 40,40 |
7 dagen / 1 week:
Vliegveld | Gemiddeld parkeertarief | |
1. (1) | Duitsland | € 47,30 |
2. (2) | Nederland | € 58,90 |
3. (3) | België | € 68,20 |
3 dagen:
Vliegveld | Parkeertarief | Online reservering | |
1. (1) | Münster Osnabrück Airport (D) | € 15 | / |
2. (2) | Antwerp Airport (B) | € 24 | / |
2. (2) | Oostende Brugge Airport (B) | € 24 | / |
4. (4) | Groningen Airport Eelde (NL) | € 25 | € 12,50 (- € 7,50) |
5. (5) | Eindhoven Airport (NL) | € 30 | € 28 |
6. (6) | Maastricht Aachen Airport (NL) | € 35 | / |
7. (8) | Rotterdam The Hague Airport (NL) | € 37,50 | € 26 (+ € 2,50) |
8. (7) | Weeze Airport (D) | € 38 (+ € 2) | / |
9. (9) | Dortmund Airport (D) | € 39 | € 32 |
9. (9) | Düsseldorf Airport (D) | € 39 | / |
11. (11) | Charleroi Airport (B) | € 42 | € 33 |
12. (12) | Luik Airport (B) | € 45 | / |
13. (14) | Bremen Airport (D) | € 52,50 | / |
14. (15) | Amsterdam Airport Schiphol (NL) | € 55 | € 39 |
15. (13) | Brussels Airport (B) | € 59 (+ € 10) | € 34 |
15. (16) | Keulen Bonn Airport (D) | € 59 | € 29 (- € 10) |
7 dagen / 1 week:
Vliegveld | Parkeertarief | Online reservering | |
1. (1) | Münster Osnabrück Airport (D) | € 27 | / |
2. (2) | Düsseldorf Airport (D) | € 39 | / |
3. (3) | Dortmund Airport (D) | € 45 | € 32 |
3. (3) | Groningen Airport Eelde (NL) | € 45 | € 30 (- € 10) |
5. (3) | Weeze Airport (D) | € 47 (+ € 2) | / |
6. (6) | Eindhoven Airport (NL) | € 55 | € 49 |
6. (6) | Maastricht Aachen Airport (NL) | € 55 | / |
8. (8) | Antwerp Airport (B) | € 56 | / |
8. (8) | Oostende Brugge Airport (B) | € 56 | / |
10. (10) | Rotterdam The Hague Airport (NL) | € 57,50 | € 46 (+ € 2,50) |
11. (11) | Keulen Bonn Airport (D) | € 59 | € 45 (- € 4) |
12. (12) | Luik Airport (B) | € 60 | / |
13. (13) | Bremen Airport (D) | € 66,50 | / |
14. (14) | Charleroi Airport (B) | € 70 | € 60 |
15. (15) | Amsterdam Airport Schiphol (NL) | € 82,20 | € 48,50 |
16. (16) | Brussels Airport (B) | € 99 (+ € 10) | € 54 |
– Tussen haakjes positie in Lenterapport 2016 en prijswijziging t.o.v. Lenterapport 2016
– Online reservering laat zien of het voordeliger is om online te reserveren
Over Lente/Herfstrapport ‘Parkeren op het vliegveld’
Tweemaal per jaar brengt Vliegveldinfo.nl het rapport ‘Parkeren op het vliegveld’ uit: in het voorjaar het Lenterapport en in het najaar het Herfstrapport. Hierin wordt gekeken naar de parkeertarieven van vijf Nederlandse, vijf Belgische en zes Duitse luchthavens. De goedkoopste alternatieven van ieder vliegveld worden met elkaar vergeleken, meestal is dat het zogenaamde lang parkeren tarief. Parkeertarieven van online gereserveerde parkeerplaatsen maken sinds het Herfstrapport 2015 ook deel uit van het rapport. Het Herfstrapport 2016 is de negende editie van dit rapport.