Vliegen op Sicilië en Sardinië populair
ENSCHEDE, 30 JUNI 2014. De twee grootste eilanden van de Middellandse Zee zijn de laatste jaren bezig aan een opmars. Sicilië en Sardinië hebben een rijke historie en zijn tegenwoordig autonome regio’s van Italië. De eilanden vormen de perfecte combinatie van cultuur en natuur en zijn beter dan ooit bereikbaar voor het grote Europese publiek. Ongeveer 10 a 15 jaar geleden werden de vliegvelden op Sicilië en Sardinië alleen gebruikt voor binnenlandse vluchten en chartervluchten vanuit Europa. Het aantal charters is tegenwoordig enorm uitgebreid, daarnaast is het ook makkelijker om alleen een vlucht te boeken in plaats van een complete vakantie. Het aanbod van lijnvluchten naar de drie vliegvelden op Sicilië en drie vliegvelden op Sardinië groeit ieder jaar. De drukste vliegvelden zijn Catania Fontanarossa Airport op Sicilië en Cagliari Airport op Sardinië.
Sicilië
Het grootste eiland van Italië en de Middellandse Zee telt drie internationale vliegvelden: Catania Fontanarossa Airport (6,40 miljoen passagiers in 2013), Palermo Airport (4,35 miljoen in 2013) en Trapani Airport (1,88 miljoen in 2013). De vliegvelden bij Catania en Palermo zijn al jarenlang de belangrijkste van het eiland. Pas in 2003 kwam er concurrentie van Trapani Airport, de provincie Trapani investeerde veel geld in een heropening. Na enkele rustige beginjaren werd in 2009 voor het eerst de grens van 1 miljoen passagiers bereikt. In de zomer van 2013 landde er voor het eerst een commerciële vlucht op Comiso Airport, een vlucht vanaf Rome Ciampino Airport uitgevoerd door Ryanair. Momenteel vliegt Ryanair van en naar 7 bestemmingen vanaf Comiso Airport. De komende jaren moet blijken of het vliegveld zich kan vestigen als vierde luchthaven van Sicilië.
Sardinië
Ook het noordelijker gelegen Sardinië heeft de beschikking over drie vliegvelden, namelijk Cagliari Airport (3,59 miljoen passagiers in 2012), Olbia Costa Smeralda Airport (1,89 miljoen in 2012) en Alghero Airport (1,52 miljoen in 2012). In de jaren ’90 was het aantal passagiers op Cagliari Airport even groot als het aantal passagiers op de overige twee vliegvelden, deze verdeling is nog steeds van toepassing. Het verschil tussen Cagliari Airport en de overige twee is het grotere aantal luchtvaartmaatschappijen op de luchthaven. Olbia Costa Smeralda Airport en Alghero Airport zijn in grote mate afhankelijk van een airline, respectievelijk Meridiana en Ryanair. Dit zijn momenteel de grootste airlines van Sardinië die beide marktleider willen zijn op het eiland. Op dit moment is dat nog Meridiana, de luchtvaartmaatschappij heeft Olbia Costa Smeralda Airport als thuisbasis.
Geplaatst op: