Vijf nieuwe Europese vliegvelden voor 2020
ENSCHEDE, 22 SEPTEMBER 2014. De komende jaren worden er enkele grote vliegvelden geopend in Europa, daaronder de toekomstig grootste luchthaven van de wereld. De laatste decennia is het vliegverkeer in Europa explosief gestegen, grotere aantallen passagiers vragen om meer capaciteit. Meestal worden bestaande vliegvelden uitgebreid, soms wordt besloten nieuwe vliegvelden te bouwen. Dit besluit wordt niet zomaar genomen, zonder uitzondering wordt er jaren gediscussieerd voordat er wordt besloten om miljoenen of miljarden euro’s te spenderen aan de nieuwe projecten. Europa telt ongeveer 400 vliegvelden die veel worden gebruikt voor passagiersvervoer, binnen nu en vijf jaar worden Istanbul New Airport, Berlijn Brandenburg Airport, Kastelli Airport (Heraklion), Grand Ouest Airport (Nantes) en Murcia Corvera Airport daar aan toegevoegd. Rome Viterbo Airport stond ook op dit lijstje, maar in 2013 besloot de Italiaanse regering om de plannen voor een derde vliegveld in de buurt van Rome af te blazen.
Istanbul New Airport
Opening: 2018
Kosten: 23 miljard euro
In Arnavutköy, een district in het Europese deel van Istanbul, wordt het derde vliegveld van Istanbul gerealiseerd. Mei 2014 werd begonnen met de bouw, de opening staat gepland voor eind 2018. Door de groei van het aantal passagiers van en naar Istanbul en de beperkte capaciteit van Istanbul Atatürk Airport en Istanbul Sabiha Gökcen Airport is er behoefte aan een derde vliegveld in de buurt van Istanbul. Istanbul New Airport wordt het grootste vliegveld in de wereld, met een capaciteit van 150 miljoen passagiers per jaar. Het zal in de toekomst moeten concurreren met Al Maktoum International Airport in Dubai, dit vliegveld heeft een toekomstige capaciteit van 160 miljoen passagiers. Volgens Turkse media wordt het nieuwe vliegveld in Istanbul vernoemd naar de president Recep Tayyip Erdogan.
Berlijn Brandenburg Airport
Opening: 2016
Kosten: 5 miljard euro
Ten zuiden van de Duitse hoofdstad wordt gebouwd aan het nieuwe vliegveld van Berlijn, deze luchthaven vervangt de vliegvelden Berlijn Tempelhof Airport (reeds gesloten), Berlijn Tegel Airport en Berlijn Schönefeld Airport. Het nieuwe vliegveld ligt naast Berlijn Schönefeld Airport en bestaat uit twee start- en landingsbanen, de zuidelijke baan van Schönefeld wordt de noordelijke baan van Brandenburg. De luchthaven had eind 2011 geopend moeten zijn, maar de oplevering is al meerdere keren uitgesteld. De ontelbare problemen rondom de bouw hebben tot veel kritiek geleid, onlangs werd bekend dat de burgemeester van Berlijn opstapt vanwege het geflopte megaproject. De bouw van de luchthaven is een gezamenlijk project waarbij de stad, deelstaat Brandenburg en de nationale overheid betrokken zijn.
Kastelli Airport
Opening: 2018
Kosten: 1,5 miljard euro
De tweede luchthaven van Griekenland, Heraklion Airport, zal binnen enkele jaren worden vervangen door Kastelli Airport. De luchthaven van Kastelli wordt nu gebruikt als militaire vliegbasis. In de komende jaren wordt de start- en landingsbaan verlengd, een nieuwe terminal gebouwd en de infrastructuur sterk verbeterd. Er is jarenlang gelobbyed voor een nieuwe luchthaven in de buurt van Heraklion. De huidige luchthaven is verouderd, bovendien ligt de start- en landingsbaan in een verkeerde richting.
Grand Ouest Airport
Opening: 2017
Kosten: 0,6 miljard
In de gemeente Notre-Dame-des-Landes, op 35 minuten rijden van Nantes, wordt momenteel gebouwd aan Grande Ouest Airport. Grand Ouest ligt in het noordwesten van Frankrijk en bestaat uit de regio’s Bretagne en Pays de la Loire. Enkele jaren geleden werd besloten een nieuw vliegveld te bouwen, omdat Nantes Airport geen uitbreidingsmogelijkheden heeft. Het nieuwe vliegveld krijgt een grotere capaciteit en heeft wel mogelijkheden tot uitbreiding. Grand Ouest Airport wordt als alles meezit geopend in 2017.
Murcia Corvera Airport
Opening: 2015
Kosten: 0,3 miljard
Komend jaar wordt in het zuidwesten van Spanje het vliegveld Murcia Corvera Airport officieel geopend, na jaren van voorbereiding. De luchthaven vervangt Murcia-San Javier Airport, maar dit vliegveld zal pas in 2016 worden gesloten voor passagiersvervoer. Tussen 2015 en 2016 zullen beide luchthavens operationeel zijn. In de toekomst krijgt Murcia Corvera Airport waarschijnlijk een treinstation voor hogesnelheidstreinen, dit zal de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van het vliegveld een extra impuls geven.
Geplaatst op: