Twee derde Europeanen niet tevreden over eten in vliegtuigen
ENSCHEDE, 14 APRIL 2014. Een onderzoek onder bijna 2.000 Europese vakantiegangers toont aan dat er nog veel verbeterpunten zijn voor eten aan boord van vliegtuigen. Maar liefst twee derde (64%) van de ondervraagden is niet tevreden, zij vinden het eten in vliegtuigen ‘niet zo lekker’ of zelfs ‘vreselijk’. Slechts een derde (36%) vindt het eten ‘redelijk’ of ‘lekker’. De uitkomsten van het onderzoek dat werd uitgevoerd door vakantiebeoordelingssite Zoover is overeenkomstig met eerdere onderzoeken naar eten aan boord van vliegtuigen. In de lucht is de kwaliteit van eten slechter dan op de grond, niet voor niets zijn veel luchtvaartmaatschappijen de laatste jaren met een nieuwe menukaart gekomen.
Over het algemeen zijn Europeanen niet te spreken over eten in het vliegtuig, maar 6% vindt het eten ‘lekker’. Het overgrote deel is negatief en vindt het eten ‘redelijk’ (30%), ‘niet zo lekker’ (39%) of ‘vreselijk’ (25%). Uiteraard zijn de beoordelingen afhankelijk van bepaalde factoren, eten aan boord van duurdere airlines wordt veel beter beoordeeld dan eten aan boord van low cost airlines als Ryanair en Wizz Air. Budget vliegmaatschappijen vragen altijd geld voor eten en drinken tijdens de vlucht, dit is onderdeel van het no-frills concept wat betekent dat er voor extra’s altijd moet worden bijbetaald. Reizigers ervaren het als extra vervelend dat met name het eten wat door low cost airlines wordt voorgeschoteld zo onsmakelijk is.
Vakantiebeoordelingssite Zoover liet ook aanvullend onderzoek uitvoeren onder Nederlanders om te weten te komen wat zij het liefst eten tijdens een vlucht. Nederlanders zouden het liefst zien dat bitterballen worden toegevoegd aan de menukaart van de luchtvaartmaatschappijen. Bitterballen zijn het populairst (30%), gevolgd door tapas (23%), pizza (17%), sushi (17%) en patat (14%). Eerder dit jaar kondigde Corendon aan dat het vanaf dit voorjaar kroketten en bitterballen gaat serveren in haar vliegtuigen. In 2013 introduceerde Corendon al als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld patat met mayonaise op de menukaart, bereid in de oven. De nieuwe toevoeging is een logische, zo blijkt nu ook uit onderzoek van Zoover.
Geplaatst op: