Stijging aantal passagiers op Nederlandse vliegvelden
ENSCHEDE, 3 FEBRUARI 2014. Vier van de vijf Nederlandse vliegvelden hebben in 2013 een groei van het aantal passagiers gerealiseerd. Ieder jaar worden in de maand januari de passagiersaantallen van het voorgaande jaar bekend gemaakt, cijfers waaraan veel waarde wordt gehecht. De vier grootste luchthavens van Nederland konden groeicijfers presenteren, Amsterdam Airport Schiphol (+3% t.o.v. 2012), Eindhoven Airport (+14%), Rotterdam The Hague Airport (+25%) en Maastricht Aachen Airport (+35%). Het aantal passagiers op het kleinste vliegveld van Nederland Groningen Airport Eelde daalde met -3%. Ook in 2013 hebben Eindhoven Airport en Maastricht Aachen Airport kunnen profiteren van de ticket tax in Duitsland.
Schiphol is met afstand de drukste luchthaven van Nederland en goed voor 90% van het totaal aantal passagiers op Nederlandse vliegvelden. In 2013 maakten 52.569.250 passagiers gebruik van Amsterdam Airport Schiphol, het aantal directe bestemmingen steeg van 317 naar 323. Ondanks de positieve cijfers zal het vliegveld blijven investeren. De komende 3 jaar wordt er 1,5 miljard euro geïnvesteerd om Europe’s Preferred Airport te blijven. In 2013 nam Eindhoven Airport de vernieuwde terminal in gebruik en besloten Transavia en Ryanair een basis te openen op de luchthaven. De tweede luchthaven van Nederland heeft van deze ontwikkelingen en de ticket tax in Duitsland kunnen profiteren, het aantal passagiers groeide naar een record van 3.400.000. Ook Rotterdam The Hague Airport kende een goed jaar, het aantal passagiers groeide met een kwart naar 1.590.144.
De grootste procentuele groei werd gerealiseerd door Maastricht Aachen Airport, ondanks de grote financiële moeilijkheden. De provincie Limburg investeerde 4,5 miljoen euro om de luchthaven te redden. In 2013 maakten 465.000 passagiers gebruik van het vliegveld. De verwachting is dat deze groei het komende jaar niet kan worden doorgezet. In maart 2104 zal Ryanair de basis op Maastricht Aachen Airport sluiten. De Ierse low cost airline blijft wel vliegen vanaf de luchthaven, maar er zal geen vast gestationeerd vliegtuig meer aanwezig zijn in Limburg. Groningen Airport Eelde is het enige Nederlandse vliegveld dat het aantal passagiers zag afnemen, naar 201.721. Ook het vliegveld in Groningen lijkt een moeilijk jaar tegemoet te gaan. Ryanair heeft de lijndienst met Bergamo Airport laten vervallen (sinds 1 nov. 2013), terwijl Transavia stopte met de lijndiensten Dalaman en Malaga.
Geplaatst op: