Steeds meer Europese airlines leggen het loodje
ENSCHEDE, 18 FEBRUARI 2019. Het aantal airlines in Europa blijft krimpen, deze maand hebben alweer twee luchtvaartmaatschappijen faillissement aangevraagd. Het betreft Germania uit Duitsland en flybmi uit het Verenigd Koninkrijk. Germania hoopt nog op een doorstart, voor flybmi (tot 2017 bekend als BMI Regional) lijkt het doek definitief gevallen. In Europa is al een enige tijd een ongekende consolidatieslag aan de gang, veel middelgrote luchtvaartmaatschappijen zijn de laatste jaren noodgedwongen gestopt. Het einde lijkt nog niet in zicht, zo wordt Alitalia op de been gehouden door de Italiaanse overheid tot er een nieuwe koper is gevonden en moesten Norwegian, Flybe en Nordica noodgedwongen routes beëindigen.
Germania
Germania, opgericht in 1978, was een bekende vliegtuigmaatschappij in Duitsland aanwezig op een groot deel van de Duitse vliegvelden. De vakantievlieger vervoerde ongeveer 2,5 miljoen passagiers per jaar naar met name Zuid-Europese bestemmingen. In tegenstelling tot de meeste andere airlines hield het vast aan een “all-inclusive” prijs, dus met gratis maaltijd, drankjes en bagage. De vakantievlieger was duidelijk richting klanten, toch ontstonden er om allerlei redenen financiële problemen. Na maanden van onzekerheid leek de luchtvaartmaatschappij gered te zijn met een miljoeneninjectie, maar toen dit toch niet doorging kon niets anders dan faillissement worden aangevraagd. Het wegvallen van Germania is een tegenvaller voor regionale vliegvelden in Duitsland, zoals Münster Osnabrück Airport net over de grens.
flybmi
De regionale luchtvaartmaatschappij flybmi was vooral actief in het noordwesten van Europa, met het hoofdkantoor gevestigd op East Midlands Airport. In 2017 maakten ruim een half miljoen reizigers gebruik van flybmi, voorheen bekend als BMI Regional. De vliegtuigmaatschappij vloog met 17 Embraer toestellen op 25 bestemmingen en voerde ook vluchten uit voor andere vliegtuigmaatschappijen. In een statement wordt Brexit genoemd als een van de oorzaken van de ondergang. Het wegvallen van flybmi is een tegenvaller voor Brussels Airlines, omdat de airline verantwoordelijk was voor de routes van Brussels Airport naar Bristol, Hannover en Turijn. Loganair uit Schotland, net als flybmi eigendom van Airline Investments Limited, heeft aangekondigd vijf andere routes over te nemen van de failliete luchtvaartmaatschappij.
Geplaatst op: