Schiphol: meer passagiers, minder parkeerplaatsen
ENSCHEDE, 2 OKTOBER 2017. Amsterdam Airport Schiphol blijft onverminderd populair, maar moet het nu doen met een beperkt parkeeraanbod. In de periode januari tot en met augustus 2017 vlogen wederom meer passagiers vanaf Schiphol, een stijging van +7,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In tegenstelling tot de passagiersaantallen daalt het aantal parkeerplekken op de derde luchthaven van Europa. Gisteren werden de nieuwe parkeerproducten van het vliegveld officieel in gebruik genomen, te weten P1 Kort Parkeren, P3 Lang Parkeren, Terminal Valet Parking en P6 Valet Parking. Parkeergarage P2 is nu gesloten, parkeerproduct Terminal Parking is daarmee komen te vervallen. P2 wordt gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe pier en terminal. Hierdoor verdwijnen rond 3.000 parkeerplaatsen op Schiphol. Om dit verlies op te vangen zet Schiphol nu in op valet parkeren via twee verschillende parkeerproducten.
P1 en valet parkeren
Voor kort parkeren blijven ongeveer 3.500 parkeerplaatsen over in parkeergarage P1, daar komen in de nabije toekomst nog ruim 500 parkeerplekken bij door een uitbouw. Het is de vraag of dat genoeg is om alle reizigers van een plaats te voorzien, daarom heeft de luchthaven twee oplossingen bedacht. Allereerst wordt parkeren bij de terminal duurder, de prijs is verhoogd van € 33,50 per dag naar € 37,50 per dag. Dit is van toepassing op parkeren tot 48 uur in P1, vanaf de derde dag wordt het parkeerbedrag verhoogd met € 100 per dag. Naast de hogere tarieven stimuleert het vliegveld reizigers om gebruik te maken van valet parkeren. Medewerkers (hikers) van Schiphol parkeren de auto’s op afstand van de luchthaven waar wel voldoende parkeergelegenheid is, in een parkeergarage (Terminal Valet Parking) of in de openlucht (P6 Valet Parking).
P3 Lang Parkeren
Voor wie drie dagen of langer weg blijft en niet zo veel geld wil uitgeven aan valet parkeren blijft P3 Lang Parkeren over als parkeermogelijkheid. Amsterdam Airport Schiphol heeft afscheid genomen van de productnaam Smart Parking, niet van het parkeerproduct. De opvolger P3 Lang Parkeren bestaat uit een groot parkeerterrein en een parkeergarage. In 2018 komt daar nog een parkeergarage met 2.650 plekken bij. Er lijkt niets veranderd, maar dat is niet het geval. Tegelijkertijd met de wisseling van de naam zijn de parkeertarieven verhoogd. Tot en met 30 september moesten reizigers voor 3 dagen en 7 dagen parkeren op parkeerterrein P3 respectievelijk € 39 en € 48,50 afrekenen. Sinds 1 oktober zijn de prijzen € 45 en € 55, een prijsstijging van gemiddeld +14%. Dit zijn de online tarieven, wie wacht tot het moment van inrijden betaalt meer.
Een overzicht van de nieuwe parkeerproducten op Amsterdam Airport Schiphol:
P1 Kort Parkeren, was Terminal Parking en Short Stop Parking
– Tot 48 uur
– Reserveren niet nodig
– Voornamelijk overdekt in P1
– Op 3 tot 6 minuten loopafstand van de terminal
– De beste plek om reizigers op te halen of weg te brengen
P3 Lang Parkeren, was Smart Parking
– Vanaf 3 dagen
– Reserveren niet nodig
– Overdekt in de parkeergarage en overdekt op het parkeerterrein
– Op 5 minuten afstand met de gratis Schiphol Parking snelbus
– De voordeligste parkeerplekken op Schiphol
Teminal Valet Parking, was Valet Parking
– Kort of lang parkeren
– Reserveren noodzakelijk
– Het dichtst bij de terminal
– Parkeerservice, de auto wordt geparkeerd
– Vanaf € 47,50 per dag
P6 Valet Parking, was Holiday Valet Parking
– Vanaf 3 dagen
– Reserveren noodzakelijk
– Op 2 minuten loopafstand van de terminal
– Parkeerservice, de auto wordt geparkeerd
– Vanaf € 99 voor 3 dagen
Bron afbeelding: Schiphol.nl