Rossiya moet plaats Transaero innemen
ENSCHEDE, 18 JANUARI 2015. Dochtermaatschappijen Rossiya Airlines, Orenair en Donavia van Aeroflot gaan fuseren tot één luchtvaartmaatschappij. Dit werd vorige week aangekondigd door de nationale luchtvaartmaatschappij van Rusland, ook Russische media maakten er melding van. De fusie moet dit jaar worden afgerond, daarna verwacht Aeroflot Group dat Rossiya 10 miljoen passagiers per jaar zal vervoeren. In dat geval wordt Rossiya na Aeroflot de grootste airline van Rusland en neemt het de plaats in van het failliete Transaero.
Opvolger Transaero
In oktober vorig jaar ging Transaero failliet, op dat moment de tweede luchtvaartmaatschappij van Rusland. Even leek het erop dat Aeroflot de noodlijdende luchtvaartmaatschappij zou overnemen, maar zover kwam het niet. De grote financiële problemen resulteerde uiteindelijk in het faillissement van Transaero. Het komt niet vaak voor dat een grote luchtvaartmaatschappij van deze omvang ook daadwerkelijk het loodje legt. Tussen januari en oktober 2015 vervoerde Transaero 11,2 miljoen passagiers. In dezelfde periode maakten in totaal 8,6 miljoen passagiers gebruik van Rossiya Airlines (#5 in 2014), Orenair (#8 in 2014) en Donavia (#10 in 2014).
Middensegment
Rossiya moet de natuurlijke opvolger worden van Transaero, daarvoor zijn 74 vliegtuigen beschikbaar die tot 10 miljoen passagiers per jaar moeten gaan vervoeren. De keuze van Aeroflot Group om drie luchtvaartmaatschappijen samen te voegen lijkt een logische, voor reizigers is het onderscheid tussen de airlines nu veel duidelijker dan voorheen. Aeroflot richt zich op het premium-segment, Pobeda op het budgetsegment en de nieuwe fusiemaatschappij Rossiya op het middensegment. De vierde luchtvaartmaatschappij van Aeroflot Group is Aurora (aandeel van 51%), deze regionale luchtvaartmaatschappij richt zich alleen op het verre oosten van Rusland.
Geplaatst op: