Privatisering en ondertunneling R11 moeten Antwerp Airport boost geven
ENSCHEDE, 27 JUNI 2013. Antwerp Airport is een zakelijke luchthaven, qua passagiersaantallen de kleinste van de vijf Belgische luchthavens. Er is niet veel bekend over het vliegveld en een nadere kennismaking is daarom op zijn plaats. Luchthaven Antwerpen biedt zowel lijnvluchten (Londen en Manchester), zakelijke vluchten als een opleiding tot beroepspiloot aan. Kleine wandelafstanden vanaf de parkeerplaatsen en vlotte service zorgen ervoor dat Antwerp Airport korte check-in tijden kan aanbieden tot 20 minuten voor vertrek. Hierdoor kunnen de voornamelijk zakelijke passagiers een grote tijdwinst realiseren. De airlines actief op Luchthaven Antwerpen hanteren bovendien een full service principe waarbij onder andere een warme maaltijd of snack inbegrepen zijn in de ticketprijs. Last but not least, alle 500 parkeerplaatsen van het vliegveld kunnen gratis worden gebruikt.
Antwerp Airport onderzoekt systematisch mogelijke nieuwe bestemmingen. Hieruit blijkt dat er potentieel bestaat voor routes naar onder andere Genève, Zürich, Berlijn en Milaan. Aangezien de lengte van de start- en landingsbaan slechts 1510 meter bedraagt komen er echter maar een beperkt aantal vliegtuigtypes in aanmerking om vluchten uit te voeren van en naar de luchthaven. Om luchtvaartmaatschappijen te kunnen aantrekken worden dit jaar meerdere investeringsprojecten gestart. Luchthaven Antwerpen zal naar alle waarschijnlijkheid vanaf 2014 door een private partner uitgebaat worden met het oog op een meer commerciële exploitatie.
Het belangrijkste investeringsproject is de ondertunneling van de R11 (Krijgsbaan) ter hoogte van Antwerp Airport. Door de aanwezigheid van de R11 beschikt de start- en landingsbaan aan deze kant niet over de door ICAO verplichte veiligheidsstrook. Na uitgebreid onderzoek van de alternatieven werd beslist de R11 op het huidige tracé te ondertunnelen, zodat over de tunnel de veiligheidsstrook aangelegd kan worden. Met een eerste spadesteek gaf Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, op 6 mei 2013 het startsein van de werken die ongeveer 2 jaar zullen duren.
In de loop van 2013 zal ook gestart worden met de bouw van een gloednieuwe General Aviation Terminal die zal functioneren als vertrekpunt voor passagiers van business jets en zakencharters. De nieuwe terminal zal ook fungeren als veiligheidscontrolepost voor werknemers, bezoekers en leveranciers en beschikt tevens over kantoren, vergaderzalen en leslokalen. Tenslotte biedt dit gebouw ook een onderkomen aan geweigerde vreemdelingen.
Geplaatst op: