Opkomst vergelijkingswebsites parkeerbedrijven
ENSCHEDE, 16 JUNI 2014. De ontwikkelingen in de parkeerbranche rondom luchthavens volgen elkaar in rap tempo op. Binnen een straal van enkele kilometers zijn bij steeds meer vliegvelden aanbieders te vinden die stunten met prijzen en dienstverlening. Vroeger parkeerden reizigers hun auto standaard op een officiële parkeerplaats van het vliegveld, tegenwoordig wordt steeds vaker gekozen voor een parkeeralternatief. Door het enorme aanbod is het soms lastig te bepalen welke parkeerplaats de juiste is, met als gevolg dat er nu ook vergelijkingswebsites bestaan die de mogelijkheid geven om aanbieders en prijzen met elkaar te vergelijken.
Parkeren is een belangrijke inkomstenbron voor vliegvelden. Jarenlang betaalden reizigers hoge bedragen omdat er alleen kon worden geparkeerd op parkeerplaatsen van het vliegveld. Nu ondervinden vliegvelden concurrentie van parkeerbedrijven die in de buurt van de luchthaven een parkeeralternatief aanbieden. Door de snelle opkomst van alternatieve parkeermogelijkheden zag Amsterdam Airport Schiphol zich genoodzaakt Schiphol Smart Parking te introduceren, vroeg boeken maakt Schiphol parkeren nu veel voordeliger. Het groeiende parkeeraanbod in de buurt van Schiphol, Eindhoven en Rotterdam The Hague heeft ervoor gezorgd dat er de laatste jaren vergelijkingswebsites zijn gestart om consumenten een overzicht te geven van de prijzen en mogelijkheden. Online vergelijkers zoals ParkeerPrijzen.nl en ParkerenSchiphol.nl trekken steeds meer bezoekers. Zij sluiten alleen contracten met betrouwbare aanbieders en zijn daardoor in staat niet alleen een goedkope, maar ook een veilige parkeerplaats voor haar klanten te waarborgen.
De parkeerbranche is continue in beweging en de diverse aanbieders proberen het voor hun klanten zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dit kan uiteraard door prijsaanpassingen, maar er vindt de afgelopen jaren ook een verhoging van het service niveau plaats, hierbij enkele voorbeelden:
- Valet Parking bij Amsterdam Airport Schiphol en Eindhoven Airport is een relatief nieuwe service. Bij deze dienst zorgt een medewerker van het parkeerbedrijf voor het parkeren van de auto. Reizigers geven bij aankomst hun autosleutel af, de auto wordt geparkeerd en staat bij terugkomst weer startklaar voor de aankomsthal. Schiphol biedt deze service tijdens het vakantie seizoen ook aan voor vakantiegangers middels Schiphol Holiday Valet Parking, voor zakenreizigers is de service altijd beschikbaar;
- Bij de ingang van parkeerterrein P3 van Amsterdam Airport Schiphol heeft Albert Heijn vorig jaar een Pick Up Point geïnstalleerd. Vakantiegangers kunnen op het eind van de vakantie online boodschappen bestellen, waarna Albert Heijn ervoor zorgt dat de boodschappen op het moment van terugkomst klaar staan. Een lege koelkast na een vakantie is hiermee verleden tijd;
- Steeds meer parkeerbedrijven bieden de mogelijkheid om de auto van de reiziger gedurende de parkeerperiode te reinigen en/of te onderhouden. Soms is het zelfs mogelijk om een boeketje bloemen te bestellen waarmee bij thuiskomst iemand kan worden verrast;
- Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol, zo ook in de parkeerbranche. Elektrische auto’s kunnen bijvoorbeeld worden opgeladen bij een van de laadpalen op de parkeerplaatsen van Schiphol. Daarnaast rijden er milieuvriendelijke shuttle bussen tussen de vertrekhal en parkeerplaatsen op verschillende luchthavens. En zijn zelfs ritten met de taxi’s duurzaam. Zo zijn bij de laatste aanbesteding van Schiphol, kandidaat-taxibedrijven mede geselecteerd op basis van duurzaamheid.