Onzekere toekomst Simferopol Airport
ENSCHEDE, 13 OKTOBER 2014. De betwiste status van de Krim is ook van invloed op het belangrijkste vliegveld van de regio. Op 18 maart werd de annexatie van de Krim door Rusland officieel bekend gemaakt. Een week later besloot de Oekraïense regering om al haar soldaten en hun familieleden van de Krim te evacueren. Gedurende de onrusten op de Krim werd Simferopol Airport niet of nauwelijks gebruikt, daarvoor was de ontstane situatie te gevaarlijk. Nu wordt de luchthaven gebruikt, maar alleen voor vluchten naar Rusland. Europese luchtvaartmaatschappijen boycotten het vliegveld.
De Krimcrisis heeft een grote impact gehad op het aantal vliegbewegingen van en naar Simferopol Airport. Na de annexatie van de Krim besloten de Europese luchtvaartmaatschappijen om het vliegveld de boycotten, alleen vliegen op Rusland en Turkije was nog mogelijk. Turkije is niet gebonden aan de Europese sancties tegen Rusland, ondanks dat werd vorige maand bekend dat de enig overgebleven internationale vluchten (Istanbul) voor onbepaalde tijd zijn opgeschort. Simferopol Airport wordt nu alleen nog maar gebruikt voor vluchten naar Rusland. Het wegvallen van de internationale vluchten is een grote klap geweest, de vraag is of Europese luchtvaartmaatschappijen nog wel willen terugkeren.
Mocht het zover komen dan wil de Krim en Rusland voorbereid zijn. De Russische overheid investeerde onlangs 300 miljoen dollar om de noodzakelijke verbeteringen te realiseren tot 2020. Daarna moet een externe financier voor geld waarmee de twee start- en landingsbanen kunnen worden verlengd, daarnaast moet er een nieuw luchthavengebouw worden gebouwd. Volgens de waarnemend minister-president Sergei Aksyonov zijn vijf grote exploitanten geïnteresseerd om te investeren in het vliegveld. Het gehele project kost ruim 1 miljard dollar. Simferopol Airport heeft een voorkeur voor een directe investering, waarmee de investeerder een belang krijgt in het vliegveld en in de toekomst kan meebeslissen.
Geplaatst op: