Norwegian groeit nu ook buiten Europa
ENSCHEDE, 12 AUGUSTUS 2013. In 2002 besloot Norwegian de koers te wijzigen en te veranderen van een regionale luchtvaartmaatschappij in een low cost airline. Het bleek een gouden greep, in 2012 werd zelfs de grootste vliegtuigorder uit de Europese luchtvaartgeschiedenis geplaatst. Daaronder ook acht nieuwe Boeing 787 Dreamliners die Norwegian wil gaan gebruiken voor de expansie buiten Europa.
Norwegian behoort samen met Ryanair, easyJet, Vueling en Wizz Air tot de grootste low cost airlines van Europa. Sinds de koerswijziging in 2002 heeft de low cost airline de harten van de Noord-Europese bevolking weten te winnen, ook in de rest van Europa groeit de bekendheid. In januari 2012 plaatste Norwegian de grootste order uit de Europese luchtvaartgeschiedenis, er werd voor 16,6 miljard euro geïnvesteerd in 122 Boeing 737’s en 100 Airbus A320 Neo toestellen. In juli dit jaar vervoerde Norwegian voor het eerst in zijn geschiedenis meer dan twee miljoen passagiers. Het aantal kwam uit op 2.128.835, een stijging van 17% ten opzichte van juli 2012.
De goede prestaties in de voorbije jaren heeft Norwegian doen besluiten om budget langeafstandsvluchten aan te bieden. Omdat de huidige toestellen niet voldoen, werden hiervoor acht nieuwe zeer zuinige Boeing 787 Dreamliners besteld. Op 30 mei 2013 werd de eerste langeafstandsvlucht door Norwegian uitgevoerd, van Oslo Airport Gardermoen naar New York. Niet veel later werden de lijndiensten Oslo – Bangkok en Stockholm – Bangkok hieraan toegevoegd. Op 28 juni 2013 werd de eerste 787 Dreamliner in ontvangst genomen, het zal niet lang meer duren voordat hiermee wordt gevlogen. Tot die tijd wordt er op langeafstandsvluchten nog gevlogen met geleasede toestellen (Airbus A340).
Aan belangstelling voor goedkope intercontinentale vluchten geen gebrek, of het Norwegian gaat lukken om winst te maken met budget langeafstandsvluchten moet de toekomst echter uitwijzen. In het verleden zijn er meerdere airlines geweest die het hebben geprobeerd, zonder succes. Bekende voorbeelden zijn Laker Airways en Oasis Hong Kong, beide probeerden het maar moesten na enkele jaren noodgedwongen stoppen. In 2007 begon Air Asia X met het aanbieden van budget langeafstandsvluchten vanaf Kuala Lumpur Airport, zij laten betere resultaten zien ondanks enkele tegenvallers.
Geplaatst op: