Minder bagage verloren in 2013
ENSCHEDE, 23 JUNI 2014. Het aantal vertraagde, beschadigde en verloren bagage stukken heeft in 2013 een nieuw laagtepunt bereikt. Per 1.000 koffers kwamen er gemiddeld 6,96 niet op tijd of helemaal niet aan bij de passagiers, in totaal werden wereldwijd 21,8 miljoen koffers niet goed behandeld. Dit blijkt uit het jaarlijkse bagageonderzoek van ’s werelds grootste IT-bedrijf dat zich heeft toegelegd op het leveren van IT-diensten aan de luchtvaartindustrie. Het aantal daalde met -17,2% ten opzichte van 2012, dit ondanks een stijging van het totaal aantal passagiers naar 3,13 miljard. Het betekent een nieuw laagterecord, toch is de industrie nog lang niet tevreden. Er zijn allerlei ontwikkelingen gaande die het aantal verlate, beschadigde en verloren bagage stukken verder moet laten dalen.
Als er iets misgaat bij de bagage afhandeling op vliegvelden dan heeft dat meestal als gevolg dat bagage met vertraging aankomt bij de passagiers. Van de 21,8 miljoen koffers die niet goed werden behandeld in 2013 viel 81% onder de noemer vertraagd. In 15,5% van de gevallen betrof het een beschadiging van de koffer of reistas en 3,3% van het totaal raakte zoek of werd gestolen. Vooral op transfers valt nog veel te verbeteren, nu wordt nog 45% van de problemen veroorzaakt door een fout tijdens de transfer, gevolgd door ‘niet geladen’ (16%) en ‘laadfout’ (8%). Dit verklaart ook waarom het vaker misloopt op grotere vliegvelden, zij behandelen meer bagage en hebben veel vaker te maken met transfers van bagage.
In 2003 begon SITA met de data verzameling, in dat jaar werden per 1.000 koffers gemiddeld 13,15 niet goed behandeld. Sindsdien worden er ieder jaar betere prestaties gemeten, technologische ontwikkelingen hebben hier een grote rol in gespeeld. Vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen investeren veel geld om de afhandeling van bagage beter te laten verlopen, in het belang van de passagiers en in het eigen belang. In 2013 zorgde de bagage problemen voor een totale kostenpost van 2,09 miljard dollar. Weliswaar een daling van -20% ten opzichte van 2012, maar nog altijd veel te veel in de ogen van de industrie. Het ‘InBag program’ is een van de initiatieven die moet zorgen voor een betere bagage afhandeling.
Bron afbeelding: Sita.aero