Lufthansa komt met luxe Economy Class
ENSCHEDE, 6 OKTOBER 2014. De nationale luchtvaartmaatschappij van Duitsland heeft een nieuw boordproduct geïntroduceerd: Premium Economy Class. De nieuwe tussenklasse moet het gat opvullen dat ontstaan is tussen Economy Class en Business Class. Met First Class biedt Lufthansa nu vier klasses op intercontinentale vluchten (long-haul flights). In december van dit jaar zullen de eerste Boeing 747-8’s uitgerust met Premium Economy Class gaan vliegen, tickets kunnen nu al worden geboekt. Lufthansa wil in het derde kwartaal van 2015 alle Lufthansa toestellen hebben voorzien van First, Business en Premium Economy stoelen. Het is voor het eerst sinds 35 jaar dat Lufthansa een nieuwe klasse introduceert, volgens luchtvaartdeskundigen als reactie op snel groeiende maatschappijen uit het Midden-Oosten en Azië.
Het grootse voordeel van Premium Economy Class ten opzichte van Economy Class is de extra beenruimte, tot 50% meer. Daarnaast biedt het nieuwe boordproduct bredere stoelen met eigen armsteun, uitklapbare tafel, verstelbare rugleuning en voetensteun. Lufthansa wil vooral reizigers aanspreken die nu nog kiezen voor Economy. Zij die op een langeafstandsvlucht meer ruimte, betere service en een exclusievere sfeer willen beleven betalen daarvoor ongeveer € 500 extra, voor een heen- en terugvlucht. Mocht het een succes worden, dan is de kans groot dat ook dochtermaatschappijen Swiss en Austrian Premium Economy Class zullen introduceren.
Premium Economy Class is niet nieuw, veel luchtvaartmaatschappijen bieden deze tussenklasse al aan, maar alleen op langeafstandsvluchten. Er is een duidelijk verschil tussen korteafstandsvluchten en langeafstandsvluchten. Op korte continentale vluchten wordt alleen Economy en Business/First Class aangeboden. Sinds kort bieden low cost airlines easyJet en Ryanair ook Business Class tickets. Op lange intercontinentale vluchten bieden steeds meer luchtvaartmaatschappijen nu vier klasses: Economy, Premium Economy, Business en First. Voor ieder type reiziger wil de airline een type zitplaats, zodoende wordt de boordruimte optimaal benut en meer omzet gemaakt.
Bron afbeelding: Lufthansa.com