KLM, Iberia en Scandinavian Airlines vliegen het vaakst op tijd
ENSCHEDE, 3 MAART 2014. KLM heeft goed gepresteerd qua punctualiteit, dit komt naar voren in de FlightStats 2013 On-time Performance Service Awards. Ruim twee weken geleden op 13 februari 2014 werden de winnaars bekend gemaakt, KLM eindigde in Europa op de eerste plaats en wereldwijd als nummer twee. Sinds 2005 verzameld en archiveert het Amerikaanse bedrijf FlightStats vluchtinformatie, in 2009 werden voor het eerst de On-time Performance Service Awards uitgereikt. De vertrek- en aankomsttijden van luchtvaartmaatschappijen zijn hiervoor doorslaggevend. In 2013 vertrok 85,57% van de KLM vluchten op tijd, het percentage op tijd aangekomen vluchten was met 88,03% nog hoger. De Europese top 3 wordt gecomplementeerd door Iberia en Scandinavian Airlines, de Europese winnaar van 2012.
FlightStats verzamelt real-time vluchtinformatie gegevens van meer dan 82% van de geplande passagiersvluchten gevlogen door de top 200 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. De data is zeer uitgebreid en daarom interessant voor bedrijven in de luchtvaartindustrie. Airlines kunnen de cijfers o.a. gebruiken om de prestaties te evalueren en als communicatiemiddel, mits de cijfers positief zijn. De On-time Performance Service Awards is een initiatief om ook consumenten inzichten te geven in de data. Een vliegtuig is op tijd als het binnen 15 minuten na geplande tijdstip (D15) vertrekt en binnen 14 minuten na geplande tijdstip (A14) bij de gate op het vliegveld staat.
Voor luchtvaartmaatschappijen is het om uiteenlopende redenen van belang dat vliegtuigen op tijd vertrekken en aankomen. Het zal voor KLM daarom goed nieuws zijn dat de luchtvaartmaatschappij in 2013 beter heeft gepresteerd dan de Europese concurrentie. Plaats twee en drie worden ingenomen door Iberia en Scandinavian Airlines, op wereldwijd niveau presteerde alleen Japan Airlines beter. In de Europese lijst van grootste airlines ontbreken Ryanair en easyJet, ondanks dat zij grote spelers zijn op de Europese markt. Vanaf volgend jaar zullen ook de resultaten van deze low cost airlines worden toegevoegd aan de FlightStats On-time Performance Service Awards.
Bron afbeelding: FlightStats.com