Groei Schiphol, ondanks lagere havengelden
ENSCHEDE, 22 FEBRUARI 2016. Schiphol Group kan terugkijken op een goed jaar, in 2015 groeide de winst met 37,6%. De luchthavenexploitant behaalde een nettoresultaat van 374 miljoen euro. De omzet daalde met 1% tot 1,42 miljard euro. De jaarcijfers werden afgelopen vrijdag bekend gemaakt door Schiphol. De opbrengsten uit havengelden stegen licht tot 869 miljoen euro, ondanks de verlaging van de havengelden. Dit jaar zullen de havengelden voor luchtvaartmaatschappijen wederom dalen, maar voor 2017 wordt weer een stijging verwacht. Dan is het geld hard nodig om de uitbreiding van Amsterdam Airport Schiphol en de ingebruikname van Lelystad Airport te financieren.
Bijzondere posten
Het nettoresultaat is positief beïnvloed door drie bijzonder posten, zo werd duidelijk op de persconferentie. Het resultaat bevat een herwaardering van het vastgoed van 67 miljoen euro, daarnaast is er een resultaat van 50 miljoen euro door de verkoop van een belang in Schiphol Airport Retail. Tot slot bevat het resultaat een post van circa 55 miljoen euro, die verrekend wordt in de havengelden per 1 april 2017. Deze posten hadden een positief effect op de winst, die groeide van 272 miljoen in 2014 naar 374 miljoen in 2015 (+37,6%). De Nederlandse staat, Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam en Aéroports de Paris kunnen binnenkort grote bedragen bijschrijven, zij hebben als aandeelhouders recht op een deel van de winstdeling.
Havengelden op Schiphol
Opvallend is het dat de opbrengsten uit havengelden een lichte stijging laten zien, het verlaagde tarief per 1 april 2015 had geen negatief effect op het resultaat. Afgelopen jaar ontving Schiphol 869 miljoen euro aan havengelden. In 2015 werden de havengelden op Schiphol met -6,8% verlaagd, deze belofte werd al gedaan in september 2014. Dit jaar zullen de havengelden weer worden verlaagd per 1 april, dit keer met -11,6%. Daarbij zal het hoogstwaarschijnlijk blijven, in 2017 stijgen de tarieven weer. Schiphol Group heeft de komende jaren meer geld nodig om te kunnen investeren in een nieuwe terminal en pier op Schiphol Airport. Daarnaast is er geld nodig voor de bouw van Lelystad Airport, waar Schiphol Group eigenaar van is.
Geplaatst op: