Geen vluchten meer vanaf Lübeck Airport
ENSCHEDE, 11 APRIL 2016. De luchthaven van Lübeck heeft wederom een tegenslag te verwerken gekregen, Wizz Air staakt de vluchtuitvoering vanaf Lübeck Airport. De enige luchtvaartmaatschappij met lijnvluchten op Lübeck Airport vliegt aankomende vrijdag 15 april voor het laatst. Van de vijf lijnvluchten worden er drie overgenomen door Hamburg Airport, de routes van en naar Gdansk, Kiev Zhuliany en Skopje. De vluchten van en naar Sofia en Riga worden gestaakt. Het vertrek van Wizz Air is de zoveelste tegenslag voor Lübeck Airport, veel betrokkenen houden nu rekening met een sluiting van de luchthaven. Het aantal passagiers is de laatste jaren drastisch gedaald van 697.000 in 2009 tot 127.000 in 2015.
Komst en vertrek Ryanair
De historie van Lübeck Airport is er een van vallen en opstaan. Echte successen heeft het vliegveld sinds 2000 toen Ryanair begon met vluchten vanaf Lübeck Airport nooit gekend. Van 2005 tot 2009 was investeringsmaatschappij Infratil voor 90% eigenaar van het vliegveld. Tot 2010 groeide het vliegveld, maar de financiële crisis en de uitbarsting van de Eyjafjallajökull op IJsland leidde tot een algemene daling van het aantal bestemmingen en passagiers. In 2013 werd het vliegveld gekocht door de private investeerder Mohamad Rady Amar, maar deze trok zich een jaar later alweer terug. In april 2014 werd voor het eerst een faillissement aangevraagd. De onzekere toekomst deed Ryanair besluiten om het vliegveld de rug toe te keren.
Insolvent
Een maand na het vertrek van Ryanair leek het toch weer goed te komen met Lübeck Airport. De Duitse dochtermaatschappij van de Chinese investeringsmaatschappij PuRen Group werd in 2014 eigenaar van Lübeck Airport, toch ging het een jaar later opnieuw mis. In september 2015 moest voor de tweede keer surseance van betaling worden aangevraagd, het vliegveld was onvermogend om schulden te betalen. Het vliegveld heeft in 12 jaar tijd drie private eigenaren gehad, geen van hen heeft het vliegveld rendabel kunnen maken. De stad Lübeck (Insolvenzverwalter Dr. Klaus Pannen) is nu in gesprek drie geïnteresseerde partijen, maar in een toekomst als commerciële burgerluchthaven lijkt bijna niemand meer te geloven.
Geplaatst op: