Deuren Göteborg City Airport blijven gesloten
ENSCHEDE, 2 MAART 2015. Een tijdelijke sluiting van Göteborg City Airport is omgezet in een definitieve sluiting voor commercieel vluchtverkeer. Dit maakte de Zweedse luchthavenexploitant Swedavia enkele weken geleden bekend. In november 2014 werd het vliegveld tijdelijk gesloten vanwege problemen met de start- en landingsbaan. Vervolgens is gebleken, na uitgebreid onderzoek, dat herstelwerkzaamheden ongeveer 26 miljoen euro zouden kosten. De kosten zijn veel hoger dan verwacht en dat heeft Swedavia doen besluiten Göteborg City Airport definitief te sluiten. Het vliegveld is nu alleen nog open voor general aviation. Luchtvaartmaatschappijen Ryanair, Wizz Air en Gotlandsflyg zijn noodgedwongen verhuisd naar Göteborg Landvetter Airport.
De bouw van het toenmalige Säve Airport werd begonnen in 1940. De geschiedenis van het vliegveld was er vervolgens een van vallen en opstaan, meerdere keren werd de luchthaven voor langere tijd gesloten. In 2001 leek daar een einde aan te komen toen de naam veranderde in Göteborg City Airport en Ryanair begon met vluchten van en naar het vliegveld. Dat was toen een opvallende keuze omdat de Ierse low cost airline bekend stond als gebruiker van secundaire vliegvelden (ver) buiten de stad. Een vliegveld dicht bij de stad was een uitzondering in het Ryanair routenetwerk.
Na het besluit om Göteborg City Airport te sluiten telt de op een na grootste stad van Zweden nog maar een vliegveld, namelijk Göteborg Landvetter Airport. Het heeft er alle schijn van dat dit ook het enige vliegveld blijft. Karl Wistrand, plaatsvervangend CEO bij Swedavia, heeft uitgesproken dat nu de volledige focus komt te liggen op Göteborg Landvetter Airport. Dit is een groot verschil met Stockholm, de hoofdstad heeft vier vliegvelden in de nabijheid van de stad (Arlanda, Bromma, Skavsta en Västerås). Van deze vliegvelden staat alleen de toekomst van Västerås Airport onder druk.
Geplaatst op: