2019 goed jaar voor Nederlandse luchthavens
ENSCHEDE, 5 JUNI 2020. Ondanks de beperkingen groeit het aantal passagiers op vliegvelden in Nederland nog altijd. Dit blijkt uit de cijfers van 2019, in totaal maakten afgelopen jaar 81,2 miljoen passagiers gebruik van de vliegvelden in Nederland. Alle vliegvelden van Schiphol Group wisten in 2019 een bezoekersgroei te realiseren, te weten Amsterdam Airport Schiphol (+1%), Eindhoven Airport (+9%) en Rotterdam The Hague Airport (10%). De grootste procentuele stijging (+56%!) komt net als in 2018 op naam van Maastricht Aachen Airport, onder de vleugels van Corendon blijft de luchthaven het uitstekend doen. Op Groningen Airport Eelde daalde als enige luchthaven in Nederland de aantallen.
Schiphol aan limiet, Eindhoven blijft groeien
Het aantal vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol bleef afgelopen jaar onder de limiet van 500.000 en daalde met -0,5% in vergelijking met het jaar ervoor (2018: 499.444 vs. 2019: 496.826). Dit jaar moet het kabinet een beslissing nemen over de grens van maximum 500.000 vliegbewegingen per jaar, Schiphol wil graag gestaag groeien in de komende jaren. Op de Europese ranglijst blijft Schiphol staan op een mooie derde plek, maar is nummer twee Parijs Charles de Gaulle Airport (76 miljoen passagiers) uit het zicht verdwenen. In Noord-Brabant groeide de luchthaven van Eindhoven net als het jaar ervoor met +9%. In totaal maakten 6,8 miljoen passagiers gebruik van Eindhoven Airport in 2019. De populairste bestemming vanaf Eindhoven Airport is nog altijd Londen.
Regionale luchthavens
Rotterdam The Hague Airport, ook eigendom van Schiphol Group, realiseerde een groei van +10% in 2019. Voor het eerst in de historie werd de grens van 2 miljoen passagiers in een jaar gehaald. Afgelopen jaar was Maastricht Aachen Airport procentueel gezien de grootste stijger. De groei komt door de uitbreiding van het aantal Corendon bestemmingen, de airline heeft Maastricht Aachen uit het slop getrokken. Voor 2020 verwachtte de luchthaven een groei van ongeveer +10%, door de coronacrisis echter zal het doel niet worden gehaald. Groningen Airport Eelde blijft het zorgenkindje van de Nederlandse luchtvaart, in 2019 daalde het aantal passagiers. Wat 2020 gaat brengen is onduidelijk, het faillissement van de Britse luchtvaartmaatschappij Flybe en de coronacrisis zijn twee grote tegenslagen die het vliegveld moet zien te boven te komen.
Wat zijn de grootste/drukste vliegvelden van Nederland?
Positie | Vliegveld | Aantal passagiers (2019) |
1 | Amsterdam Airport Schiphol | 71.680.013 (+1% t.o.v. 2018) |
2 | Eindhoven Airport | 6.780.796 (+9% t.o.v. 2018) |
3 | Rotterdam The Hague Airport | 2.094.798 (+10% t.o.v. 2018) |
4 | Maastricht Aachen Airport | 430.030 (+56% t.o.v. 2018) |
5 | Groningen Airport Eelde | 176.022 (-23% t.o.v. 2018) |